Ο μεγάλος περίπατος κι η μικρή Ιερά Οδός, του Αλέξανδρου Ασωνίτη

Η Ανοιχτή Τέχνη απο χρόνια προβάλλει την ανάγκη ανάδειξης της Ιεράς Οδού εν όψει της Ελευσινας, Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2021, διοργανώνοντας διαδικτυακή εκστρατεία μέσω του Avaaz και σχετική συζήτηση στην αιθουσα εκδηλώσεων της Ανοιχτής Τέχνης. Ο συντονιστής της Ανοιχτής Τέχνης συγγραφέας Αέξανδρος Ασωνίτης δημοσίσευσε ένα ακόμη άρθρο για την Ιερά Οδό στην Εφημερίδα των Συντακτών:

Οι επιλογές του δημάρχου Αθηναίων για την αναμόρφωση των βασικών αρτηριών του κέντρου προκάλεσαν και προκαλούν αντιδράσεις και ταλαιπωρία. Δεκάδες αντιρρήσεις ή επιδοκιμασίες διατυπώθηκαν από ειδικούς και πολίτες που υφίστανται ή απολαμβάνουν τις  μάλλον βίαιες αλλαγές στην καθημερινότητά τους.

Σχετικά λοιπόν με τον αμφιλεγόμενο μεγάλο περίπατο στο κέντρο της Αθήνας: Ποια ανάγκη υπήρχε ώστε να γίνουν όλα τώρα, και τόσο βιαστικά;  Και πρωτίστως: Με τι κριτήρια επελέγη αυτό το έργο, καλό ή κακό; Ήταν ο περίπατος, η πλέον επείγουσα  προτεραιότητα; Ο Δήμαρχος δεν ξέρει, πχ,  ότι του χρόνου, 2021,  η Ελευσίνα είναι η Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, ανάθεση που έγινε για να τιμηθούν και τα 200 χρόνια από την Επανάσταση; Δεν ξέρει  ότι στην Ελευσίνα πάει κανείς μέσω της Ιεράς Οδού  (και της ταχείας λεωφόρου Καβάλας -εθνική Κορίνθου- που δεν έχει καμία ιστορική σημασία); Ότι η Ιερά Οδός ξεκινάει από τον αρχαιολογικό χώρο του Κεραμεικού και μέχρι σχεδόν τον σταθμό μετρό του Ελαιώνα ανήκει στον Δήμο Αθηναίων (λόγο έχουν και τα Υπουργεία ΠΕΧΩΔΕ και Πολιτισμού και το ΚΑΣ); Έχει λοιπόν δει ο Δήμαρχος, έχει περπατήσει την Ιερά Οδό, με την άθλια κατάντια σε όλο το μήκος της αλλά και στα πρώτα της αθηναϊκά χιλιόμετρα;

Τι επείγει λοιπόν, κε Μπακογιάννη; Ο μεγάλος περίπατος ή η αναμόρφωση της Ιεράς Οδού, την οποία θα επισκέπτονται όσοι μετέχουν στην Πολιτιστική Πρωτεύουσα νομίζοντας ότι μπορεί να την περπατήσουν κιόλας, όπως θα φρόντιζε να γίνεται κάθε χώρα με αυτοσεβασμό; Είναι  εντυπωσιακό: Κανείς αρμόδιος, απολύτως κανείς, από το 2016, δεν ενδιαφέρεται να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις μας για την Ελευσίνα 2021 ούτε για την ευκαιρία να ανασκάψουν και να αναδείξουν επιτέλους την Ιερά Οδό.  Κανείς άλλωστε δεν ενδιαφέρθηκε ποτέ, πλην ίσως της Μελίνας. Ούτε για την αλγεινή εικόνα που δίνει και θα δίνει, αν δεν ετοιμαστούμε και δράσουμε. Τα υπουργεία, το ΚΑΣ, οι πέντε δήμοι (Αθηναίων, Αιγάλεω, Χαϊδαρίου, Ασπροπύργου,  Ελευσίνας) που διασχίζει η Ιερά Οδός έχουν ποτέ εκπονήσει κάποια μελέτη και τι απέγινε;  Συνεργάζονται σχετικώς, τους απασχολεί;

Ειναι τόσο  εξοργιστική η παράλειψή τους, που μόνο  με την αδιαφορία για τον ομφαλό του παγκόσμιου  θεάτρου, το θέατρο του Διονύσου, μπορεί να παραβληθεί. Έχει λοιπόν ο κ. Μπακογιάννης κάποιο σχέδιο για την Ιερά Οδό, που όλες οι κυβερνήσεις κι οι δήμαρχοι έχουν αφήσει έρμαιο στα κέντρα διασκέδασης-πίστες που ξεφύτρωσαν εκεί την δεκαετία της ψευτοευμάρειας του 1990; Θυμίζω ότι η Ιερά Οδός δεν έχει ανασκαφεί ποτέ, ενώ είναι εύκολο επειδή δεν υπάρχουν κατοικίες, και ξέρουμε ότι ήταν γεμάτη μνημεία. Λόγω των εργασιών για το μετρό ανεσκάφη, συμπτωματικώς,  το μοναδικό τμήμα της Ιεράς Οδού που αξιώθηκε να φέρει στο φως  το ελληνικό κράτος. Είναι ένα τμήμα γύρω στα τριάντα μέτρα, στην είσοδο του μετρό Αιγάλεω με προβληματική σήμανση και χωρίς ελκυστική διαμόρφωση γύρω. Κι ενώ μπορούσαν να αναδείξουν τουλάχιστον άλλα τόσα μέτρα, αφού είναι πάνω στην πλατεία Αιγάλεω, ανέδειξαν μόνο ένα κομμάτι, γιατί;

Από το 2016, όταν ανακοινώθηκε η «Ελευσίνα 2021», με άρθρα μου στην Εφημερίδα των Συντακτών (5-3-2019: «Ιερά Οδός: να την αναδείξουμε ενόψει της Ελευσίνας 2021!») και στην ηλεκτρονική press publica (26-11-2016: «Ελευσίνα 2021 και Ιερά Οδός: Δουλειά από τώρα!») έχω προτείνει την ανάδειξη της Ιεράς Οδού –μια απ’ τις τελευταίες ευκαιρίες αναβάθμισης όλης της Δυτικής Αττικής. Ανασκαφές μπορούν να γίνουν σ’ όλο το μήκος της  σε χώρους του Δημοσίου (πχ: πεζοδρόμια και εσωτερικοί χώροι Γεωπονικού Πανεπιστημίου, Λυσσιατρείου, πλατείας Αιγάλεω, κήπου Διομήδους, Ιερού της Αφροδίτης, Σκαραμαγκά, όπου υπάρχει χωρίς καμία σήμανση το μεγαλύτερο εμφανές τμήμα της Ιεράς Οδού, μάλλον βγήκε απ’ τις βροχές, δίπλα απ’ τις «τσουλήθρες της Εκκλησίας» που ευτυχώς έκλεισαν, εσχάτως τοποθέτησαν και αγκαθωτά σύρματα στην περίφραξη της Ιεράς Οδού για να εμποδίσουν την πρόσβαση στις τσουλήθρες).  Το 2019 κάναμε με την σχολή σεμιναρίων Ανοιχτή Τέχνη, που συντονίζω, εκδήλωση με τις προτάσεις μας. Από τους 5 δήμους και τα εμπλεκόμενα υπουργεία, που καλέσαμε, δεν ήρθε κανείς, ενώ απάντησαν μόνο όσοι με γνωρίζουν προσωπικώς: η τ. υπουργός πολιτισμού κ. Ζορμπά, η κ. Δούρου κι ο τ. δήμαρχος Αιγάλεω. Από την επιτροπή της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας, που πρόσφατα επιδοτήθηκε με 20 εκατομμύρια μήπως και προλάβει κάτι,  και τον Δήμο Ελευσίνας δεν απάντησε κανείς.  

Γιατί λοιπόν οι αρμόδιοι αδιαφορούν τόσο προκλητικά; Δεν τους νοιάζει ο επικείμενος διασυρμός κι η γελοιοποίηση; Ότι στην Ιερά Οδό οι επισκέπτες μας θα βλέπουν το τριτοκοσμικό κυριακάτικο παζάρι και τα ανέμελα τρίκυκλα; Τι λένε, σ’ ένα μήνα ποιος θα το θυμάται, δεν βαριέσαι, άσ’ το για τους άλλους; Κε Μπακογιάννη, εσείς τι λέτε;

Πηγή: www.efsyn.gr

Δημοσιεύτηκε από: anoixtitex   /   0 Σχόλια   /   20-07-2020

Αφηστε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.